SKAB EFFEKTIVE ARBEJDSPROCESSER MED PIM

Maksimer konkurrenceevenen, effektiviteten, kundeservice of flyt data hurtigere igennemeffektiviserede arbejdsprocesser

 

Blog alt tekst

 

 

 

ESSENSEN BAG INDSAMLING, HÅNDTERING OG BERIGELSE AF PRODUKTDATA ER PIM

 

 

Essensen bag indsamling, håndtering og berigelse af produktdata er Product Information Management (PIM). Men det er slet ikke nok bare at have et PIM system. Har man investeret i systemet, men ikke brugt en krone på at effektivisere arbejdsprocesserne, så svarer det til, at man har købt en Ferrari, uden at eje et kørekort. Det er effektiviseringen af arbejdsprocesserne i PIM, der virkelig skaber resultater. Har I fokus på dette område, så har I også fundet løsningen på at maksimere jeres konkurrenceevne.

 

Jovist, men hvad er en arbejdsproces? I PIM, betyder arbejdsproces den måde man håndtere produktet fra oprettelse, til opdatering af et eksisterende produkt og til at fjerne et udgået produkt.

 

Følger man den gyldne standard indenfor PIM-arbejdsprocesser, så vil jeres virksomhed stå stærkt i kampen om kunderne. I vil simpelthen sikrer jer, at i får mest muligt ud af jeres tilgængelige ressourcer og håndteringen af produkter foregår hurtigt og effektivt, uanset hvor i processen I befinder jer.

 

 

SÅDAN SKABER I EFFEKTIVE ARBEJDSPROCESSER I PIM

 

 

Uanset hvad I gør med jeres produkter, så vil implementeringen af PIM arbejdsprocesserne sikre at lanceringer, opdateringer, sletning og introduktion af produkter i nye kanaler, altid foregår organiseret. Samtidigt kan alle involverede parter fastholde fokus. 

 

Step 1: Kortlæg alle opgaver i PIM arbejdsprocessen

 

Første skridt på vejen er at få kortlagt, præcist, hvad der skal gøres for at få ethvert af jeres produkter lanceret. Her snakker vi selvfølgelig fra udvikling til levering. Her er det vigtigt at alle kender deres rolle, hvilken data har de specifikt ansvaret for, skal de angive tekniske specifikationer eller står de for den sælgende marketingtekst? At identificere disse processer er kritisk, for herfra kan I også angive hvilke aspekter af produktet de forskellige medarbejdere skal holde ajour. Det giver også overblik over hvilken produktinformation der skal sendes til respektive kanaler, og ikke mindst, hvem har ansvaret.

 

Step 2: Fordeling af ansvar i PIM arbejdsprocesserne

 

Når I har fordelt ansvaret, er det også langt nemmere at fordele rettighederne. Det sikrer at ingen kommer til at publicere forkerte eller invalide data ud i salgskanalerne. Det første skridt, er også det største, for har I gjort det til fulde, så vil I have meget nemt ved at definere de forskellige overleveringer i arbejdsprocessen. Denne kortlægning kan man visualisere med 'traffiklys' i Perfion. Traffiklysene indikerer tydeligt, hvor i dataen der er mangler. Dette giver brugeren et godt overblik, og man sikrer at alle data er fuldstændig beriget. Dette tydeliggør hurtigt, hvor der er mangler og hvem der er ansvarlig, og samtidig bevarer I overblikket over hvad der mangler, og hvem der mangler at blive færdig.

 

 

 

 

 

SÅDAN IMPLEMENTERER I JERES ARBEJDSPROCESSER I PIM

 

 

Et nyt system giver nye muligheder, og der er mange der fejlagtigt tror, at de kan optimere deres egne interne processer. Det lykkedes kun i få tilfælde. Årsagen er, at man ikke kender mulighederne som sit nye PIM system giver. Næstefter er det også svært at se og indse egne fejl. Vi har oftest en overbevisning om, at det system eller den proces vi har udviklet er den smarteste. Gennem vores mange PIM integrationer har vi oplevet meget, men fælles for dem alle er, at de har værdsat vores rådgivning, især på området for interne arbejdsprocesser.

 

Vælger I, selv at påpegynde en optimering af jeres arbejdsprocesser, så skal I sørge for at kortlægge alle data-opgaver fra udvikling til salg. Herefter skal I uddele ansvar og arbejdsområder, hvem beriger tekniske data, hvem organiserer billederne, hvem sikrer certificeringerne er på plads? osv. 

 

Når det er på plads, så skal I sørge for at få implementeret jeres processtyring i PIM. Her vil jeres PIM leverandør kunne sætte jeres system op, så det matcher jeres arbejdsprocesser.

 

Har I spørgsmål til, hvordan I, får mest ud af jeres PIM system, så udfyld formularen herunder.

Bestil en times gratis rådgivning om, hvordan PicoPublish kan optimere jeres arbejdsprocesser i PIM systemerne inRiver, Perfion og Dynamicweb

 

 

 

 

Med venlig hilsen 

Per Groth

CEO & Owner - PicoPublish