<!--@Item.Heading--><!--@Item.ImageAltText-->

Headless CMS og PIM.
Effektiv håndtering og fleksibel præsentation af produktdata

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Hvad er headless CMS?

Som de fleste (måske) ved, så består et traditionelt CMS (Content Management System) af to lag. Det ene lag er en back-end, også kaldet body. Dette lag "holder data". Det andet lag er det vi kalder præsentationslaget. Dette lag præsenterer og visualiserer data fra back-end (body).

 

Et normalt cms system (som f.eks.: DynamicWEB som vores PIMcommerce bygger på, Sitecore, EPI-server og WordPress) håndterer begge lag i systemet. Et headless CMS er derimod et content management system, der udelukkende består af administrationslaget/Body. Derfor er det tilfældet, at når data skal præsenteres, på eksempelvis en shop. Så sendes data via administrationslagets API til den shopleverandør, som virksomheden har valgt.

 

 

 

 

 

 

Headless CMS er ikke hovedløst

Faktisk så tillader et Headless CMS mange forskellige "hoveder". Alle kan dynamisk til- og fravælges - helt dynamisk. Dette gør udskiftning ved bedre alternativer hurtigt og effektivt.

 

Eksempelvis er mange leverandører begyndt at udvikle "hoveder" (præsentationslag) til virksomheder med headless CMS. Hvorfor? Ja, fordi "Hovedet" altid modtager data via et API, så kan alle leverandører (af "Heads") frit vælge de præsentationsteknologier, som de føler passer bedst til deres løsning. Virksomheder med headless CMS slipper således for at understøtte frontend teknologier, da de kun skal sende data til frontend altså "hovedets" API.

Derfor har I således mulighed, for altid at vælge det bedste værktøj (Head) til den enkelte kanal. Eksempler på forskellige"Heads"/Frontendværktøjer kunne være et tool (head) til:

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

 

 

Headless CMS og PIM?

 

Hvis I har et professionelt PIM system, så kan dette benyttes som Body, hvilket betyder at I "kun" skal tage stilling til "valg af præsentationsværktøjer".


Men hvornår skal du vælge Headless CMS?
Vi vurderer, at det skal du når du har mange "kanaler" (websites, shops, APPs), der alle trækker på det samme indhold (produktdata) i PIM.

 

 

 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev