Sådan sikrer du PIM-succes ved produktlanceringer


9. marts 2022

Hvorfor fejler produktlanceringer uden PIM?

Fejlslagne produktlanceringer er en problemstilling, som mange virksomheder har stiftet bekendtskab med. De mest succesfulde virksomheder har dog også lært at mestre disciplinen, at undgå fejlslagne produktlanceringer.

Faktisk er de så gode, at 25% af deres omsætning stammer fra nye produktlanceringer. Men hvordan kan det være, når undersøgelser viser, at 85% af nye produkter fejler indenfor 2 første år?

Hos B2B virksomheder har inriver indsamlet data, der viser, at øget konkurrence, time-to-market og håndtering af produktdata er blandt hovedårsagerne til fejlslagne produktlanceringer.

Helt konkret var manglende eller forkert produktdata den primære årsag til tabt omsætning ved lancering.

I USA viste undersøgelsen, at 1 ud af 3 virksomheder blev nødt til at trække produkter tilbage pga. forkert produktdata. Og 26% af UK brands har også indrømmet, at have stået i samme situation.

Er det så udvikling og indkøb der er skyld i en lang time-to-market og tilbagetrækning af nye produkter? Nej, oftest er det sjældent, at vi finder problemet i design og udviklingsfasen af et nyt produkt.

Problemet består langt oftere i forbindelse med berigelse og overlevering af data mellem afdelinger.

Usunde processer der ikke understøtter fordeling af ansvar, ineffektive arbejdsgange grundet forældet eller forkert valg af teknologi er langt oftere medvirkende til, at der opstår fejl.

Fejl i produktdata opstår ofte i overleveringen mellem personer og afdelinger i organisationen. Her er problemet, at processerne omkring håndtering af produktdata ikke er gode nok..

- Per Groth, CEO og Senior Consultant, PicoPublish

Hvor kan man finde årsagerne til problemet?

Helt specifikt drejer det sig om:

  • Datasiloer der effektivt forhindrer samarbejde på tværs af afdelingerne
  • Manglende evne til at planlægge produktdata fra flere systemer og leverandører
  • Ineffektive arbejdsprocesser der resulterer i ufuldstændige eller upræcise produktbeskrivelser
  • Uorganiserede metoder for distribuering af produktdata til nye og eksisterende kanaler

Hvis jeres time-to-market afhænger af datasiloer, manuelle procedurer for onboarding og validering af ny data, så har I desværre sat jer lige i skudlinjen for den store ‘forsinkelseskanon’.

Tilbagetrækning af produkter bliver efterfølgende typisk en realitet pga. de ufuldstændige data, der opstår i jeres systemer.

Hele problematikken omkring fejlkilder i forbindelse med identifikation af nødvendige data, adgang og anskaffelse af data, import og eksport af data er grunden til, at et PIM-system kan blive en rentabel investering.

Sådan sikrer PIM succes ved lancering af nye produkter

    #1 PIM Strømliner jeres datakilder

    Mange B2B- og B2C-virksomheder får data fra mange leverandører, og alle har deres egen måde at levere data på. Nogle har et Excel ark, andre sender en mail, en PDF, osv. Det skaber et problem, da I skal bruge en masse tid på at standardisere og tilpasse dataen så den skaber værdi for jer. Samtidigt, er data internt i virksomheden lagret i ERP- og PLM-systemer. Og disse systemer er ikke beregnet til at håndtere produktdata, og derfor bliver det til en langsommelig og manuel proces der øger risikoen for forsinkelser. Et PIM system automatiserer indsamling og standardisering af data fra alle datakilder. Både leverandørenes data og jeres interne datakilder (ERP, PLM, osv.). Derved er den manuelle og fejlprægede process, hvor I skal reformatere data til webshop, billedbank, kataloger, APPs, osv. fuldstændig elimineret. PIM effektiviserer alle interne og eksterne processer omkring håndtering af produktdata.

    #2 PIM skaber en arbejdsproces, der fungerer sømløst på tværs af afdelingerne

    PIM sikrer nedbrydelsen af barrierene mellem afdelingerne, hvilket gør data tilgængelig, delbar og synkroniseret i hele virksomheden. Produktchefer, marketingafdelingen og sælgere har alle adgang til lige præcis den information, der er nødvendig for, at de kan være med til at sikre en effektiv og hurtig produktlancering. Når afdelingerne har komplet synlighed over al produktdata i PIM, så kan de nemmere skabe tilpassede workflows, følge fremskridtene, identificerer udfordringer og forsinkelser. Derudover kan de også forhindre flaskehalse, eliminerer dobbeltarbejde og tidskrævende opgaver som at håndtere excel ark, ændre størrelsen på billeder og oversætte tekster.

    #3 PIM optimerer produktionen af content

    Lancering af produkter på tværs af landegrænser betyder at jeres produktdata skal tilpasses. Oversættelser, tilpasning af specifikationer ift. lovgivning eller branchestandarder kræver mange ressourcer og indebærer endnu en runde med tidskrævende processer. Medmindre man har et PIM system, der effektivt lader jer skabe, berige og fordele jeres indhold hurtigt, og helt uden komplekse opsætninger..

    #4 PIM øger tilstedeværelsen, der hvor alle starter med at lede

    SEO bør være en hjørnesten i jeres e-commerce strategi. Næsten 90% af B2B- og B2C-kunder starter med at søge online. Med PIM kan I simplificere SEO tags og metabeskrivelser, så I let kan understøtte jeres SEO aktiviteter. Har I samtidig investeret i en professionel tekstforfatter, så har I skabt et godt fundament, hvorpå I kan tage kontrol over den organiske trafik fra søgemaskinerne (Google, Bing, osv.). PIM styrker samarbejdet med eksterne bureauer som tekstforfattere. Det er nemlig muligt at tildele en særlig adgang, hvor de eksterne bureauer kun kan se og redigere den information, som vedrører deres arbejde.

    #5 Fortæl om jeres Brand. Fortæl om jeres produkter.

    E-commerce handler om at skabe en unik købsoplevelse. Det handler om at levere den rette information, til den rette køber, på det rigtige tidspunkt og i den rette kanal (webshop, retail, apps, kataloger). PIM fjerner tidskrævende opgaver og frigiver tid til marketing, så de kan fokusere på at skabe konsistent, overbevisende og kanal-optimeret indhold der skyder jeres konverteringsrate op igennem loftet.

Lad os hjælpe jer med at få styr på PIM

Med et PIM-system bliver jeres produktlanceringer nemmere og mindre kaotiske.
Book en snak