SÅDAN SIKRER PIM
SUCCES VED PRODUKT-
LANCERIN­GER

 

Blog alt tekst

 

 

 

HVORFOR FEJLER PRODUKT­LANCERIN­GER UDEN PIM?

 

 

Fejlslagne produktlanceringer er en problemstilling mange virksomheder har stiftet bekendtskab med. Og de mest succesfulde virksomheder mestrer denne disciplin. Altså, at undgå fejlslagne produktlanceringer. Faktisk er de så gode, at 25% af deres omsætning stammer fra nye produktlanceringer. Men hvordan kan det være, når undersøgelser viser, at 85% af nye produkter fejler indenfor 2 første år?

 

Hos B2B virksomheder, har inRiver indsamlet data der viser at øget konkurrence, time-to-market og håndtering af produktinformation er blandt hovedårsagerne til mislykkede produktlanceringer. Faktisk var manglende eller forkert produktinformation den primære årsag til tabt omsætning ved lancering. I USA viste undersøgelsen, at 1 ud af 3 virksomheder blev nødt til at trække produkter tilbage pga. forkert produktdata. Og 26% af UK brands har også indrømme, at dette ikke er en uvant øvelse.

 

Er det så udvikling og indkøb der er skyld i en lang time-to-market og tilbagetrækning af nye produkter? Nej, oftest er det sjældent at vi finder problemet i design og udviklingsfasen af et nyt produkt.

 


''Problemet opstår oftest under overlevering mellem udvikling og salg/marketing afdelingerne. Her er det overvejende problem, at processerne omkring produktinform­tioner er hamrende ineffektive og ustrukturerede.''
 


 

Helt specifikt drejer det sig om:

 

 

  • Datasiloer der effektivt forhindrer samarbejde på tværs af afdelingerne
  • Manglende evne til at planlægge produktinformation fra flere systemer og leverandører
  • Ineffektive arbejdsprocesser der resulterer i ufuldstændige eller upræcise produktbeskrivelser
  • Uorganiserede metoder for distribuering af produktinformation til nye og eksisterende kanaler

 

 

Hvis jeres time-to-market afhænger af datasiloer, manuelle procedurer for onboarding og validering af ny data, så har man sat sig lige i skudlinjen for den store 'forsinkelseskanon'. Og tilbagetrækning af produkter bliver en realitet pga. ufuldstændige data.

 

 

Sådan sikrer PIM succes ved lancering af nye produkter

 

 

#1 PIM Strømliner jeres datakilder

 

Mange B2B- og B2C-virksomheder får data fra mange leverandører, og alle har deres egen måde at levere data på. Nogle har et Excel ark, andre sender en mail, en PDF, osv.  Det skaber et problem, da I skal bruge en masse tid på at standardisere og tilpasse dataen så den skaber værdi for jer. Samtidigt, er data internt i virksomheden lagret i ERP- og PLM-systemer. Og disse systemer er ikke beregnet til at håndtere produktdata, og derfor bliver det til en langsommelig og manuel proces der øger risikoen for forsinkelser.


Et PIM system automatiserer indsamling og standardisering af data fra alle datakilder. Både leverandørene og jeres interne datakilder (ERP, PLM, osv.). Derved er den manuelle og fejlprægede process, hvor I skal reformatere data til webshop, billedbank, kataloger, APPs, osv. fuldstændig elimineret.

 

PIM effektiviserer alle interne og eksterne processer omkring håndtering af produktdata. 

 

 

#2 PIM skaber en arbejdsproces, der fungerer sømløst på tværs af afdelingerne

 

PIM sikrer nedbrydelsen af barrierene mellem afdelingerne, hvilket gør data tilgængelig, delbar og synkroniseret i hele virksomheden. Produktchefer, marketingafdelingen og sælgere har alle  adgang til lige præcis den information, der er nødvendig for, at de kan være med til at sikre en effektiv og hurtig produktlancering.

 

Når afdelingerne har komplet synlighed over al produktinformation i PIM, så kan de nemmere skabe tilpassede workflows, følge fremskridtene, identificerer udfordringer og forsinkelser. Derudover kan de også forhindre flaskehalse, eliminerer dobbeltarbejde og tidskrævende opgaver som at håndtere excel ark, ændre størrelsen på billeder og oversætte tekster.

 

 

#3 PIM optimerer produktionen af content

 

Lancering af produkter på tværs af landegrænser betyder at jeres produktinformation skal tilpasses. Oversættelser, tilpasning af specifikationer ift. lovgivning eller branchestandarder kræver mange ressourcer og indebærer endnu en runde med tidskrævende processer. Medmindre man har et PIM system, der effektivt lader jer skabe, berige og fordele jeres indhold hurtigt, og helt uden komplekse opsætninger.

 

 

#4 PIM øger tilstedeværelsen, der hvor alle starter med at lede

 

SEO bør være en hjørnesten i jeres e-commerce strategi. Næsten 90% af B2B- og B2C-kunder starter med at søge online. Med PIM kan I simplificere SEO tags og metabeskrivelser, så I let kan understøtte jeres SEO aktiviteter.


Har I samtidig investeret i en professionel tekstforfatter, så har I skabt et godt fundament, hvorpå I kan tage kontrol over den organiske trafik fra søgemaskinerne (Google, Bing, osv.).


PIM styrker samarbejdet med eksterne bureauer som tekstforfattere. Det er nemlig muligt at tildele en særlig adgang, hvor de eksterne bureauer kun kan se og redigere den information, som vedrører deres arbejde. 


 

#5 Fortæl om jeres Brand. Fortæl om jeres produkter.

 

E-commerce handler om at skabe en unik købsoplevelse. Det handler om at levere den rette information, til den rette køber, på det rigtige tidspunkt og i den rette kanal (webshop, retail, apps, kataloger).

PIM fjerner tidskrævende opgaver og frigiver tid til marketing, så de kan fokusere på at skabe konsistent, overbevisende og kanal-optimeret indhold der skyder jeres konverteringsrate op igennem loftet.

 

Bestil en times gratis rådgivning om, hvordan PicoPublish kan optimere jeres arbejdsprocesser i PIM systemerne inRiver, Perfion og Dynamicweb

 

 

 

 

Med venlig hilsen 

Per Groth

CEO & Owner - PicoPublish