Hvad er PIM?
PIM er en forkortelse for "Product Information Management", og et PIM-system er omdrejningspunktet for indsamling, berigelse og publisering af produktdata. Et PIM-system er dermed et helt centralt system for jer, der arbejder målrettet med ecommerce og online salg.
Et PIM-systems fornemste opgave er at sikre virksomhedens evne til at håndtere store mængder af komplekse produktdata. Den gode PIM-løsning gør det nemt at publicere disse informationer effektivt til relevante kanaler (fx til leverandører, sociale medier, webshops eller lign.)
Med et PIM-system får I en Single Source of Truth for jeres produktdata, således at jeres ansatte aldrig skal bruge værdifuld tid på at skaffe sig adgang til en ressource, der bør være tilgængelig for alle.
Product Information Management er med andre ord et værktøj til at tage kontrol over alle jeres produktdata samt de processer, der er forbundet med at berige, anvende og distribuere disse.
Hvorfor er PIM vigtigt?
80% af alle forbrugere laver online-research inden de køber - er dine produktdata gode nok?
Når vi handler online, køber vi ofte produkter, som vi aldrig har set eller haft i hænderne før. Vi køber altså produkterne på baggrund af de produktdata, vi bliver præsenteret for. Det gør produktdata - informationer om produktets form, vægt, størrelse, farve osv. - kritiske for at opnå succes med e-handel.
Det anslås at 80 % af alle brugere (B2C og B2B) foretager online research inden de foretager et køb. Udstiller du mangelfulde produktdata i dine kataloger, på din webshop eller hjemmeside, risikerer du derfor at miste kunder til konkurrenten.
Kombinerer vi dette med vores viden om hvor hurtigt der kommer nye teknologier, kanaler og markeder, bliver vigtigheden af at have et robust system til håndtering af produktdata nødvendigvis meget høj.
Hvad er "gode produktdata"?
Gode produktdata er de data, der hjælper dine kunder med at træffe en oplyst købsbeslutning.
Et PIM-system samler alle jeres produktdata i ét system, hvilket gør arbejdet med at indsamle, berige og distribuere produktdata på tværs af kanaler meget lettere. I dag er produktdata mere end bare "titel og pris". Typisk har kunden brug for langt flere data som fx:
- medier (billeder, tekniske tegninger og videoer)
- manualer og instruktioner
- tekniske specifikationer
- beskrivelser og salgstekster
- kanalhierarkier (til f.eks.: e-com, kataloger, apps, etc.)
- SEO-data
Lægger vi dertil behovet for yderligere sproglag, integrationer til ERP-systemer og et stort leverandør- og forhandlernetværk, er behovet for knivskarp kontrol af produktdata essentielt for at lykkes med en digital strategi.
PIM-systemet sikrer, at jeres produktdata altid er up-to-date, hvilket kommer jeres kunder til gode.
PIM sætter fokus på effektive processer i arbejdet med produktdata
Kommer I fra en hverdag, hvor produktdata har været spredt på tværs af systemer, afdelinger og ansvarsområder? Så vil I med PIM kunne centralisere og effektivisere jeres arbejdsgange, og spare tid samtidigt med at fejl reduceres.
Jo større og mere kompleks jeres datamængde er, jo større gevinst er der ved at implementere PIM. Vi ser følgende typisk gevinster ved introduktion af PIM:
- Bedre overblik over alle produktprocesser fra “vugge” til “grav”
- Bedre overblik over fejl og mangler i produktdata
- Rapporter der underretter dataansvarlige om fejl og mangler
- Time-to-market reduceres via effektive dataprocesser
- Færre fejl i produktdata betyder gnidningsfri lanceringer
- Højere tillid til jeres brand som følge af præcise data
- Overblik over omnichannel ("hvilke data benyttes i hvilke kanaler?")
- Ressourcer frigives til integrationer (ERP, Amazon etc.)
Hvilke processer er typiske i arbejdet med PIM?
Alle PIM-implementeringer er lige så forskellige som de virksomheder, PIM-løsningerne implementeres i. Nogle virksomheder har data i mange systemer, andre kun i ERP. Det betyder, at der skal tages mange forskellige hensyn, i arbejdet med procesoptimering.
Eksempler på produktprocesser der kan administreres i PIM-system kunne være:
- Processen for oprettelse/berigelse af produkter
- Styring af oversættelsesprocessen
- Autogenerering af SEO-data
- Processer for håndtering af billeder (fra bestilling til publicering f.eks. billedbank)
- Godkendelse af produktdata (i et omnichannel-setup)
- Publicering af PIM-data i kanaler (fx Web, E-Commerce, kataloger, apps, etc.)
- Styring af kampagneprocesser (fx tilbudsaviser, banner reklamer, instore tv, etc.)
PIM som "Single Source of Truth" - få samlet jeres produktdata
PIM omtales ofte som værende "Single Source of Truth" for produktdata. Det betyder, at PIM-systemet ideelt set gøres til det eneste sted, hvor produktdata opbevares og distribueres fra.
Hermed elimineres risikoen for fejl i data og for langsomme processer hvor produktdata ligger lokalt på forskellige computere og i forskellige systemer.
Når mængden og kompleksiteten af virksomhedens produktinformation stiger, så vil værdien ved implementering af et PIM-system også øges.
Da det kan være svært at eliminere behovet for et ERP-system helt, kan man med fordel få lavet en ERP-integration, der løfter centrale opgaver i berigelsesprocessen.
Giv dine medarbejdere og kolleger hurtig og nem adgang til produktdata
Muligheden for at styrke jeres marketing- og salgsorgan og for at få en sammenhængende fremstilling af produkter og et styrket brand er en tydelig gevinst ved implementering af PIM.
I PIM-systemet kan ansvaret for berigelse og distribution af produktdata tildeles specifikke personer. På den måde undgår I forvirring og fejl i arbejdet med produktdata, hvilket i værste fald resulterer i at jeres kunder mødes med fejlbehæftede data.
Fra PIM-systemet distribueres data nemt til alle jeres kanaler som fx webshop, website, markedspladser (Amazon, Elgiganten) og andre endpoints.
Nysgerrig på om PIM er noget for jer?
Segmentér jeres produkter
Der kan være forskellige årsager til at segmentere en produktdatabase som fx. kundetype: btc, b2b eller offentlige kunder. Oftest ser vi dog, at produkter segmenteres efter geografiske markeder.
Flere nationaliteter giver anledning til sprogdifferentierede produkt- og markedsdata. Et PIM-system optimerer virksomheders sprogprocesser ved at:
- Skabe overblik over, hvilke produkter der mangler oversættelse
- Understøtte automatisk oversættelse
- Autogenerere datafeed med "source" og "target" sprog
- Genbruge oversættelser i alle kanaler
- Reducere udgiften/tiden forbrugt på oversættelser
- Oversætte og ensrette betegnelser én gang for alle
PIM er genvejen til en Omni channel strategi
Product Information Management gør realiseringen af enhver omni-channel-strategi mulig, ved at sende målrettede kanaldata til virksomhedens mange kanaler/kontaktflader. Sådan understøtter et PIM system jeres omni-strategi:
- Overblik over alle kanaler
- Overblik over produkter i kanaler
- Centralisering af kanaldata (data som bruges i den enkelte kanal)
- Distribuering af målrettede kanaldata
- Dynamisk vedligeholdelse af kanaldata
- Overblik over kanaldataprocesser
- Central styring og administrering af kanaldata. (Via rettihedsstyring i PIM sikrer virksomheden, at det er de rigtige medarbeder, som vedligeholder virksomhedens data)
Standard PIM giver standard ERP
Datafundamentet i en virksomhed er typisk ERP, CRM og PIM. I ERP centraliseres transaktionsdata. Transaktionsdata er de data som virksomheden benytter for at afvikle alle de interne processer (fra tilbud til leverance). I PIM centraliseres alle de data, som virksomheden skal benytte for at sælge produktet (tekniske specifikationer, beskrivelser, billeder, tegninger, etc.). PIM "renser" således ERP for produkttilpasninger, hvilket sikre at ERP platformen kommer tættere på standard.
Vores erfaring fortæller os, at dette setup giver følgende fordele:
- En stor reduktion i udgifterne til opgradering af ERP
- Minimering af omkostninger ved migrering fra ERP X til ERP Y
- Stor reduktion i udgifterne til produktvedligehold
- Stor fleksibilitet, og hurtig TTM, når nye datakrav opstår
- Færre integrationer mellem ERP og andre systemer
- Perfekt platform i forbindelse med virksomhedsopkøb, hvor ERP systemer og produktsortimenter skal sammenlægges
Mere om PIM til den flittige læser
Får du ikke stillet din nysgerrighed her, er du velkommen til at kontakte os!