Hvor mange danskere handler på nettet? Og hvor handler de henne? Den danske e-handel har været i vækst de seneste 10 år, og intet tyder på, at væksten stopper.
Ecommerce - eller "e-handel" hvis vi skal snakke dansk - handler om at sælge varer online. Det lyder måske banalt, men hvis vi ser på, hvor meget branchen har flyttet sig de seneste 10 år, er det at sælge varer online ikke så enkelt endda.
Specielt ikke hvis jeres virksomhed for alvor dykker ned i Ecommerce-disciplinen.
Før I kommer så langt, vil I nok have lavet en eller anden form for business case. Måske har I undersøgt, hvem der handler på nettet i Danmark. Hvor ofte de handler online. Om de handler varer i jeres kategori. I har nok også kigget på, om jeres konkurrenter sælger deres varer online, og om I kan lære noget af deres måde at gøre tingene på.
Der er mange gode kilder til viden og inspiration om dansk e-handel. En fordel ved at Danmark er et lille land, er, at vi kan lave nogle ret præcise, og ret dækkende undersøgelser af vores lokale markeder. En af bedste kilder til fakta omkring dansk e-handel kommer fra Dansk Erhverv, der hvert år udgiver deres store E-handelsanalyse.
En anden kilde til information om danskernes vaner online er Dansk Industris site danskehandel.dk.
Lad os kigge nærmere på hvad analysen indeholder, og hvad du kan bruge denne viden til.
Fakta om analyserne og danskernes online forbrugsvaner
E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv udkommer som et samlet værk en gang årligt, men udgives løbende i form af artikler og kvartalsvise opgørelser.
Dansk Erhvervs E-handelsanalyse
- Du kan finde alle tidligere analyser her: https://www.danskerhverv.dk/politik-og-analyser/e-handel/tidligere-analyser/
- E-handelsanalysen fra 2022 finder du her: https://www.danskerhverv.dk/politik-og-analyser/e-handel/e-handelsanalyser-2022/
Analysen foretages af Wilke, der gennemfører ca. 1200 interviews pr. måned.
Den samlede analyse er kun tilgængelig for medlemmer af Dansk Erhverv.
Danskehandel.dk
Dansk Industri udgiver ligeledes løbende artikler med analyser og statistik om dansk e-handel. Og ligesom Dansk Erhverv udgiver Dansk Industri også kvartalsvise opgørelser.
- Du finder artikler fra Dansk Industri om dansk e-handel her: https://danskehandel.dk/artikler/
- Du kan downloade seneste rapporter fra Dansk Industri her: https://danskehandel.dk/download-rapport/
I rapporterne er Epinion opgivet som analysepartner. I Q2 2022 blev 1531 respondenter interviewet. Interviews udføres med personer over 18 år, der har handlet online inden for den seneste måned.
Nøgletal om dansk ecommerce - hvor udbredt er e-handel i Danmark?
Analyserne er begge fyldt med viden om demografi, økonomi, forbrugsvaner, år-til-år sammenligninger, kundetilfredshedsundersøgelser og meget mere.
For at få værdi af analyserne, skal I være i stand til at stille de rette spørgsmål.
Nogle af de tal analyserne giver adgang til er fx:
- Antal online handler
- Totalt forbrug på online handel
- Fordeling mellem dansk og udenlandsk ehandel
- De største ecommerce-sites
- Hvilke devices bruger kunderne?
- Hvilke betalingsmuligheder foretrækker kunderne?
- Hvor ofte handler danskerne online?
- Hvor meget handler dansker for pr. ordre?
Hvor meget handler danskerne på nettet?
En af de mest interessante og grundlæggende statistikker må siges at være den totale mængde af dansk e-handel - både målt på antal transaktioner og på samlet sum.
Set over de seneste 8 år, har der således også kun været fremgang i dansk e-handel. Ecommerce må altså formodes at være kommet for at blive.
I 2021 brugte danskerne altså over 180 mia. DKK på at handle online.
Af de 180 mia. DKK blev ca. 130 mia. DKK brugt i danmark, og ca. 49 mia. DKK brugt i udlandet.
Heraf kan vi også udlede at en gennemsnitlig kurv indeholder varer for ca. 650 DKK.
18% af danskerne udtrykker også en forventning om, at de kommer til at handle MERE på nettet fremover (imod 8%, der forventer at deres aktivitet vil falde).
Hvordan handler danskerne på nettet?
En anden væsentlig ændring i vores forbrug ses på de devices vi handler fra.
"Mobile first" har i mange år været en fast vending, når vi har talt om ecommerce og ehandel. Mange har dog haft svært ved at dedikere sig til dette mantra (og måske i særdeleshed B2B-virksomhederne).
Med apps som MobilePay, Apple Pay og Google Wallet bliver betaling fra vores mobile enheder dog lettere end nogensinde før. Den udvikling er med til at præge vores forbrugsvaner.
Derfor er det heller ikke underligt, at mobil e-handel for alvor er ved at indhente og overhale handel fra desktops.
Hold dig opdateret på dansk e-handel og styrk jeres commerceindsats
Kilderne herover er blot to af mange. De markerer sig dog som nogle af de mest omfattende kilder til viden på det danske marked, og det skal man ikke undervurdere værdien af.
Som danskere er engelsksproget litteratur og information ikke noget, der skræmmer os. Det betyder desværre også, at vi kan være hurtige til at tilskrive engelske analyser og fakta, til vores danske hverdag. Og den går altså ikke (i hvertfald ikke hver gang).
Er du en dansk virksomhed med fokus på ecommerce, kan du altså med fordel orientere dig i både Dansk Erhvervs og Dansk Industris analyser.