God datakvalitet sikrer den gode kunderejse - dyrk den!
Data (gode data) udgør en kritisk komponent i kunderejsen, jeres kunder skal igennem.
Hvis værdifuld information udelades fra jeres kataloger, webshops og kundeportaler, får jeres kunder ikke det bedst mulige beslutningsgrundlag, og I risikerer dermed at tabe salget.
Nogle data er lettere at onboarde/berige end andre. Derfor kan I også med fordel kortlægge og sortere i de berigelsesprocesser, I har, og identificere de steder, hvor de lavthængende frugter er. Når I har styr på, hvilke data og processer der potentielt er kandidater til automatisering (typisk opgaver, der udføres ofte og efter samme logik), tilbyder Perfion med AI-features og Actions en kort vej til målet – effektivisering!
Ved at anvende features som Actions og AI kan I omkostningseffektivt øge kvaliteten af jeres produktdata. I dette nyhedsbrev vil vi dykke dybere ned i, hvordan I kan effektivisere jeres arbejde med fx produktbeskrivelser og oversættelser og spare værdifuld tid.
Automatisering fører ikke kun til tidsbesparelser, men medvirker til at øge jeres evne til at skalere og bidrager til færre manuelle fejl.
I dette indlæg gennemgår vi, hvordan AI og Actions kan medvirke til en øget datakvalitet i Perfion.
Hvordan bidrager AI til bedre datakvalitet og færre manuelle arbejdsgange?
AI – en af tidens varmeste emner. De fleste af os har nok efterhånden nået et mæthedspunkt, når snakken falder på, hvordan kunstig intelligens kommer til at skabe ”disruptioner” i vores arbejdsliv.
De helt revolutionerende AI-gennembrud har vi til gode at se endnu. Vi har derimod efterhånden fundet ud af, hvordan AI – eller ”store sprogmodeller” – kan bruges til at automatisere og forbedre mere trivielle opgaver, når vi taler om at skabe den bedste kunderejse for vores kunder.
Når det kommer til produktdata, er der masser af områder, hvor AI-værktøjer til tekstgenerering, oversættelser og automatisk opmærkning kan implementeres nemt og med store tidsmæssige besparelser til følge.
AI og oversættelser – hvor langt er vi kommet?
Opererer I i flere markeder, og ejer I enten selv kanaler i flere sprog eller leverer I data til samhandelspartnere, der har brug for oversættelser? Så kan det være relevant at undersøge, hvordan AI-værktøjer kan understøtte jeres oversættelsesprocesser.
Forestiller vi os en virksomhed, der står overfor at skulle gøre sit indtog på et nyt marked, vil der typisk være en opgave forbundet med at oversætte en række produktbeskrivelser. Med de nye AI-værktøjer er en opgave som oversættelse blevet lettere at styre selv. For et PIM-system som Perfion kan sprogmodeller fra OpenAI inkorporeres som redskab direkte i grid’et såvel som gennem en skræddersyet integration.
Maskinoversættelser er i sig selv ikke noget nyt fænomen. Der hvor de nye sprogmodeller og AI-værktøjer for alvor udmærker sig, er igennem den måde, de tillader brugeren at give ”prompts” til det, der skal oversættes. Med prompts (læs: en række kommandoer eller regler, der opstilles for den maskinintelligens, der skal oversætte) kan vi vejlede og styre AI’ens oversættelsesarbejde, fremfor ”bare” at få en ordret, 1:1-oversættelse af vores tekst.
Tag højde for kulturelle forskelle på tværs af markedet, segmenter og nationaliteter
Hvis man ser på de kulturelle og sproglige forskelle, der er imellem fx Danmark og USA, vil man hurtigt spotte, at toneleje, brug af superlativer og lignende varierer fra marked til marked. Det samme gør sig gældende for B2C- og B2B-segmenterne, hvor mange virksomheder ønsker differentieret kommunikation på tværs af deres forskellige kanaler.
Med den rette prompt kan man få sin AI-oversætter til at ændre i toneleje, fagbegreber og andre forhold, der er afgørende for præsentationen og beskrivelsen af virksomhedens produkter. Man vil endda kunne få AI-oversætteren til at lave hhv. en B2C- og en B2B-version af sin tekst, som kan bruges i forskellige kanaler.
Automatisering reducerer mængden af manuelt arbejde – og mængden af fejl
Et godt PIM-system understøtter de arbejdsgange, virksomheder har i relation til fx deres produktdata. Det kunne være oprettelse af produkter, onboarding af leverandørdata, oversættelser, kategorisering, publicering af data i de rette kanaler og meget, meget mere.
Med tiden bliver de fleste virksomheder gode til at identificere processer og procestrin, der med fordel kunne automatiseres. Ved at automatisere en eller flere trin i en proces nedbringes mængden af manuelt arbejde, samtidigt med at risikoen for fejl reduceres, hvilket gør automatisering til en gevinst, de fleste PIM-systemejere sigter efter.
I Perfion er en af de mest tilgængelige måder at automatisere sine arbejdsgange på via den indbyggede feature "Actions".
Perfion Actions bidrager til en høj datakvalitet
Med Actions er det muligt at få Perfion til at foretage automatisk berigelse ved hjælp af små (eller store) scripts, der bygges op direkte i Perfion-interfacet. Der er altså ikke tale om komplekse integrationer eller avanceret softwareudvikling.
En Action kan fx hjælpe med at lave en .csv-fil, der indeholder en række forudbestemte data fra Perfion – fx når data skal deles med samhandelsparter eller i forbindelse med intern rapportering.
Actions kan også hjælpe med at tilknytte bestemte billeder til produkter, hvis produkterne lever op til en bestemt berigelse.
Beriger vi fx et køleskab med energimærkning "A++", kan vi med en Action sikre os, at det "A++"-label, vi har som et billede i Perfion, automatisk tilknyttes produktet. Har vi 1.000 produkter, der gør brug af energimærkninger, kan vi spare en masse tid på ikke at lave denne type af triviel berigelse – det klarer vores Action for os.
De fleste kan se fidusen i at øge datakvaliteten ved at reducere mængden af fejl i data. Det er dog vigtigt at understrege, at automatisk berigelse og berigelse udført ved brug af AI-værktøjer som regel ikke kan stå uden et godt valideringsflow.