Det er ikke nok "bare at have et PIM-system". Har man investeret i systemet, men ikke brugt en krone på at effektivisere arbejdsprocesserne, så svarer det til, at man har købt en Ferrari, uden at eje et kørekort.
PIM sætter fokus på indsamling, håndtering og berigelse af produktdata
Product Information Management (PIM) drejer sig i det store hele om at udnytte potentialet i produktdata.
Men det er slet ikke nok "bare at have et PIM-system". Har man investeret i systemet, men ikke brugt en krone på at effektivisere arbejdsprocesserne, så svarer det til, at man har købt en Ferrari, uden at eje et kørekort.
Meget af den værdi PIM-implementeringer skaber er direkte forbundet til effektivisering og "oprydning" i jeres arbejdsprocesser. PIM-systemer kommer alle med muligheder for at lave checkpoints, triggers, notifikationer og lign., der gør det nemt for jer at arbejde målrettet og fejlfrit med produktdata.
Hvordan sætter PIM fokus på processer?
I PIM er "processer" de handlinger, der er forbundet med at håndtere produktet fra oprettelse, til opdatering af et eksisterende produkt, til publicering og til fjernelse af produktet.
Følger I den rigtige model i arbejdet med jeres PIM-processer, så vil jeres virksomhed stå stærkt i kampen om kunderne. Med mere end 60 PIM-implementeringer i Danmark og resten af Europa, tør vi godt stå på mål for, at vi kan lave den rigtige model til jeres forretning.
I vil bl.a. kunne sikre jer, at I får mest muligt ud af jeres tilgængelige ressourcer, så håndteringen af produkter foregår hurtigt og effektivt, uanset hvor i processen I befinder jer.
"Uanset hvad I gør med jeres produkter, så vil implementeringen af PIM arbejdsprocesserne sikre at lanceringer, opdateringer, sletning og introduktion af produkter i nye kanaler, altid foregår organiseret. Samtidigt kan alle involverede parter fastholde fokus."
- Per Groth, CEO og Senior Consultant, PicoPublish
Step 1: Kortlæg alle opgaver i PIM arbejdsprocessen
Første skridt er at kortlægge, hvad der skal gøres for at få alle jeres produkter lanceret - altså at få dem fra fra udvikling til levering.
Her er det vigtigt, at alle kender deres rolle og hvilken data har de specifikt ansvaret for. Skal de fx angive tekniske specifikationer eller står de for den sælgende marketingtekst?
At identificere disse processer er kritisk for at kunne angive hvilke aspekter af produktet, de forskellige medarbejdere skal ajourføre. Det giver også overblik over, hvilken produktinformation der skal sendes til respektive kanaler, og ikke mindst, hvem der har ansvaret for denne proces.
Step 2: Fordeling af ansvar i PIM arbejdsprocesserne
Når I har fordelt ansvaret, er det også langt nemmere at fordele rettighederne. Det sikrer, at ingen kommer til at publicere forkerte data ud i jeres salgskanaler.
Det første skridt er også det største. Har I gjort dette arbejde grundigt, bliver det nemt at definere de forskellige overleveringer i arbejdsprocessen.
Denne kortlægning kan visualiseres med 'traffiklys' i fx Perfion. Traffiklysene indikerer tydeligt, hvor i dataen der er mangler. Dette giver brugeren et godt overblik, og I sikrer, at alle data er komplette.
Sådan styrker vi sammen jeres arbejdsprocesser i PIM
Som jeres PIM-partner er vi med jer hele vejen, når I implementerer jeres nye PIM-løsning.
I første omgang kan det virke fristende at "kaste sig ud i det", og se hvor man ender. Typisk ser vi dog, at der er en masse funktionalitet og meget potentiale der overses, når vi slipper tøjlerne helt.
For at sikre, at I ikke går glip af de lavthængende frugter (og de mere avancerede indstillingsmuligheder), er vi ofte med både under og efter lancering af PIM-løsningen.
På dem måde sikrer vi, at I bliver lige præcist så selvkørende, som I gerne vil, uden at I står med hele ansvaret selv.