God kommunikation giver klare rammer, så der er ro til at levere!
Når du aftaler et projekt med PicoPublish, vil vi starte med at søge at forstå, inden vi rådgiver. Det betyder, at vi skal tilegne os viden om jeres forretningsstrategi, organisation, målsætninger for projektet, tech-stack og den IT-arkitektur, projektet skal indgå i.
Denne afklaringsfase kan tilpasses efter budget, kompleksitet og modenhed, men den er essentiel for, at vi opnår en indikation af, hvordan projektplanen skal sammensættes for at give størst mulig værdi.
Herefter kan vi bryde projektet ned i mundrette bidder og planlægge samarbejdet - for et IT-projekt kan sjældent køres af et konsulenthus alene. Det kræver både tid og mental energi hos kunden, og derfor er det essentielt, at vi får taget højde for mere end bare "tid og budget" i projektplanen.
Alle kunder er naturligvis interesserede i at vide, hvad de køber, og hvad det koster. Vi arbejder derfor med estimering af de enkelte opgaver. Desværre er it-udvikling ikke en videnskab, der kan puttes på flaske i præcise enheder. I nogle tilfælde vil opgaver være overskuelige og lette at estimere. Andre gange er konteksten kompleks, og estimatet vil være forbundet med større usikkerhed.
Det er vores opgave at kommunikere sikkerheden af et estimat og kommunikere, hvis estimatet skrider. Men vores erfaring viser, at vi lykkes bedst i de projekter, hvor vi har en fælles forståelse for, at det er et fælles projekt. Sammen skal vi sikre, at de forudsætninger, som et estimat er givet under, holder, og at der kan skrues på både tid, scope eller økonomi igennem projektet - naturligvis efter fælles aftale.
Vi sætter jer i stand til at træffe de rigtige valg
Teknologi og IT er ikke "bare lige" noget, du køber, og implementerer. Typisk er IT-investeringer - særligt ved fokus på datatunge systemer - afgørende for forretningen, og det betyder, at der ofte er mange kritiske snitflader til andre kernesystemer og afdelinger i virksomheden.
Jo tættere vi kommer på jeres strategi, målsætninger og ønsker til IT-arkitekturen, jo bedre rådgivning kan vi give. Vores evne til at sikre de gode teknologivalg hviler på en forståelse for, hvad I gerne vil opnå. Er tid og budget en væsentlig faktor? Så vælger vi måske en mindre robust plug-and-play-løsning, der senere kan udskiftes. Er sikkerhed og skalerbarhed en del af jeres forretningsstrategi? Så prioriterer vi måske en skræddersyet løsning, der giver jer fuld kontrol.
Jo mere adgang vi får til jeres strategiske maskinrum, desto bedre anbefalinger kan vi komme med. Og der er sjældent kun én rigtig løsning. I vil derfor ofte opleve, at vi leverer flere forslag til løsninger med tydelige fordele og konsekvenser for både økonomi, teknologi, organisation og skalerbarhed, så I kan tage et oplyst valg, når I skal investere i IT.
De vigtigste parametre for os er, at vi rådgiver uvildigt og med jeres bedste interesse in mente.
“A structured way to success” - en god proces sikrer de gode leverancer
Efter +15 års erfaring med implementering af både store og mindre IT-projekter ved vi, at den gode proces er nøglen til det gode projekt - og dermed til de værdiskabende leverancer.
For at sikre, at et IT-projekt er en investering og ikke en omkostning, kræver det kontinuerlig dialog og forståelse for både teknologi, processer, mennesker og organisation. Men først og fremmest kræver det en transparent proces med tydelig forventningsafstemning samt veldefinerede roller og ansvarsområder hos både kunde og leverandør.
I PicoPublish ved vi også, at et projekt akkumulerer en enorm mængde viden, som ofte lever gennem teammedlemmerne. Derfor er det vigtigt for os, at kunden får et fast team med få udskiftninger. Det kræver, at de forhold, vi arbejder under, er ordentlige, har klare forventninger, er mulige at planlægge, og at der er tillid i projektet.
Vores processer er derfor udviklet over tid og baseret på reel erfaring fra vores mange og mangeartede projekter. Så når vi beder vores kunder om at følge vores anbefalede processer, er det ikke for at gøre samarbejdet besværligt eller tidskrævende. Tværtimod er det fordi, at vi ved, at afklaringer, dokumentation, fastholdelse af viden og løbende forventningsafstemning er grundlæggende for en værdiskabende leverance.
Et succesfuldt projekt kræver dialog, gensidige kompromiser, og at vi hver især byder ind med vores specialistviden til forretningens bedste.
Dokumentation og én kanal sikrer transparens og tillid
Når du er i et projektforløb med PicoPublish, har du en fast projektleder og et team tilknyttet. I vil typisk holde ugentlige afklarings- eller statusmøder, skrive mails eller snakke i telefon sammen, men alle opgaver, beslutninger eller godkendelser skal ske igennem JIRA.
Et IT-system løser sjældent noget, hvis ikke de rigtige processer omkring brugen af systemet er på plads. Når vi har valgt at bruge JIRA fra Atlassian som vores foretrukne projektstyringsværktøj, så skyldes det, at JIRA gør det nemt at understøtte de processer, vi har i vores opgaveløsning. Som en bonus bidrager JIRA også med transparens i opgaveløsningen, hvilket i vores verden understøtter den tillid, vi har til hinanden i projektet.
Der er ofte mange interessenter og teamdeltagere i et projekt. Et typisk forløb vil involvere en overdragelse af en problemstilling, en scoping/estimeringsindsats, en godkendelsesprocedure, en udviklingsfase, en testfase og til sidst et release af noget kode eller en lancering.
Fordelen ved at have et tilpasset projektstyringsværktøj er, at alle de aftaler, der laves, når estimater overleveres, justeres og genforhandles, kan dokumenteres, så begge parter kan orientere sig i den aktivitet, der har omgivet opgaveløsningen.
Selvom det nogle gange virker nemmere bare at ringe til sin faste konsulent, så sikrer projektværktøjet, at vigtige beslutninger eller forespørgsler ikke strander hos et teammedlem på ferie, men kan håndteres, spores og fastholdes i vores fælles værktøj.