Effektive workflows er ofte nøglen til en smidig og produktiv arbejdsdag. I dette afsnit vil vi præsentere jer for værktøjer til synliggørelse og forbedring af jeres workflows. Vi præsenterer hvordan, at I kan få et bedre overblik over forskellige workflows i jeres Perfion ved hjælp af Dashboard-featuren.
Med IT-investeringer er det aldrig tilstrækkeligt "bare" at købe licensen, installere din software og så fortsætte arbejdet, som du altid har gjort - i hvert fald ikke, hvis du vil have fuld valuta for pengene.
Vores erfaring fortæller os, at IT-investeringer ikke giver ret stort afkast, hvis ikke de mennesker, der arbejder med systemet, arbejder aktivt på at tilpasse sig til livet med et nyt værktøj i hænderne.
I denne forbindelse kan Perfions Dashboard-værktøj være et simpelt men effektivt redskab, til at kaste lys over de processer I har, i jeres arbejde med produktdata.
Med Dashboards kan I som brugere hurtigt oprette og tilpasse let-læselige visuelle diagrammer, der giver et overblik over datakvalitet og færdiggørelsegrader i jeres PIM-system. Forretningsværdien i en feature som Dashboards ligger bl.a. i at gøre det usynlige, synligt. Først når I kan se og analysere på jeres processer, bliver I klar over, hvor de største besparelser ligger.
I arbejdet med at præsentere jeres slutbrugere for de bedste produktdata, kan dashboards desuden være medvirkende til, at I får en hurtigere time-to-market, at I får overblik over de processer, der "halter" og får lettere ved at prioritere jeres interne opgaver.
Mini-case: Pagunette gør bestillingsprocessen lettere at håndtere for forhandleren
Som outro i denne artikel vil vi kort præsentere et andet visualiseringsværktøj - nemlig konfiguratoren. Konfiguratorer er ofte effektive værktøjer til at gøre indkøb og salg af komplekse produkter mere enkelt.
Hos Pagunette han man fx bygget en konfigurator, der gør tilpasning af en gardinbestilling enkel, hvilket både hjælper Pagunette, deres forhandlernetværk og slutbrugere. Pagunette får færre fejl i bestillinger. Forhandleren kan lettere hjælpe kunden med at bestille det rette produkt. Kunden får visual assistance over de muligheder for tilpasning, som Pagunette tilbyder - en win/win/win.
Og det er blot et par af de gevinster, som Pagunette har opnået ved at udvikle og tilbyde deres forhandlernetværk en skræddersyet produktkonfigurator. Dertil kan vi lægge muligheden for at nedbringe lageret af standardvarer samt bedre skalering/udrulning af Pagunettes produktpakke som øvrige gevinster.
Synliggør jeres workflows, så I kan forbedre dem
Der er to måder, at gå til arbejdet med Dashboards på.
Enten kan I vælge, at kortlægge jeres processer på forhånd, og bruge dashboards til at fremhæve indsigter på tværs af jeres produktdata, der kan understøtte disse processer (fx - "hvor mange produkter mangler billeder?").
Alternativt kan I bruge Dashboards til at monitorere datakvaliteten, og derefter tilpasse jeres processer der, hvor I observerer de største fejl og mangler.
Hvordan hjælper dashboards os med styrke vores processer?
Dashboards være en god hjælp, når I skal danne jer et overblik over kvaliteten af jeres produktdata-berigelse.
Dashboards er visuelle værktøjer, og kan fx hjælpe med hurtigt at give et overblik over:
- Hvor mange produkter der mangler billeder
- Hvor stor en andel af jeres produkter, der er live i jeres kanaler
- Hvilke medarbejdere der har ufærdige produkter
- Færdiggørelsesgraden af beskrivelser på tværs af sproglag
- Og meget mere
Dashboards er et effektivt værktøj til at få overblik over jeres produktdata og processer, og implementeringen af Dashboards kræver ikke specialudvikling. Det betyder, at jeres brugere selv kan tilpasse de data-overblik, de har behov for.
Med dashboards får I mulighed for at få et overblik over jeres produktdata i realtid, så I kan overvåge forretningsindikatorer i form af fx datakvalitet, salgspræstationer og lagerbeholdning.
Det betyder blandt andet, at I løbende får en bedre fornemmelse for mængden af arbejdsopgaver i Perfion (fx "så mange produkter mangler berigelse i feature-X"). Kortlægger I jeres processer og workflows på forhånd, kan Dashboards hjælpe med at verificere de hypoteser, I måtte have, ved at give jeg konkrete tal og statistik om jeres produktdata.
Dashboards synliggør både mangler i datakvalitet og processer
Et effektivt dashboard kan således både hjælpe med at overvåge kvaliteten af jeres produktdata og effektiviteten af jeres interne processer.
I kan fx vælge at monitorere de indikatorer, der viser, hvor hurtigt jeres produktdata bliver behandlet fra oprettelse til publisering. Det vil give jer en idé om jeres time-to-market lever op til jeres ambitionsniveau, eller om der skal laves forbedringer.
Dernæst kan Dashboard-featuren bruges til at monitorere på de processer eller produktdata, der sløver processen med at få lanceret sine produkter.
For medarbejdere i jeres virksomhed, kan de dashboards, der er målrettet observation af proces-kritiske forhold, give jer indsigt i, hvordan I bedst allokerer jeres ressourcer og forbedrer den overordnede drift.
Ved at bruge dashboards kan I sikre, at I har det nødvendige overblik til at træffe datadrevne beslutninger, forbedre produktiviteten og optimere jeres forretningsstrategi.
Har I lyst til se en live demo af Perfions Dashboard-feature?
Case: Pagunette styrker processen for gardinbestilling med en skræddersyet konfigurator
De fleste virksomheder, vi arbejder sammen med, oplever, at mængden af produktdata, der skal håndteres, stiger år for år.
Det giver en række udfordringer ifm. den daglige, konkrete datahåndtering, men præsenterer også nye muligheder for at iscenesætte produkter og produktkataloget på nye måder over for kunderne – fx ved at lade brugeren konfigurere eller tilpasse produkter efter behov.
Hvad er en "konfigurator"?
En konfigurator er i dette sammenhæng et stykke software, der fx gør det muligt at konfigurere en række enkeltdele, så de bliver til en sammenhængende helhed.
Det kunne være muligheden for at dimensionere en kran, så man ikke skulle vælge mellem en eller flere standardmodeller, men i stedet kunne tilpasse løfteevne, farve, længde og spil til et specifikt formål.
En konfigurator bær gøre det lettere for brugere at få det rigtige produkt, og kan i nogle tilfælde reducere mængden af produkter, I skal have på lager, da konfiguratoren muliggør ”built-to-order”-produktion uden meget spild.
Skræddersyede gardiner hos Pagunettes forhandlernetværk
En af de mere omfattende konfiguratorer, vi har bygget, er bygget til tekstilvirksomheden Pagunette.
Pagunettes produkter sælges i flere lande, hvor individuelle forhandlere nu har fået mulighed for at benytte en produktkonfigurator til at bygge de individuelle gardinordrer.
Hvor forhandlere af Pagunette-gardiner før havde hvert deres system til at håndtere en gardinordre, har Pagunette nu givet forhandlere mulighed for at benytte en skræddersyet konfigurator, der gør processen væsentligt lettere.
Konfiguratoren er et brugervenligt system, der lader forhandleren tilpasse en gardinordre i samarbejde med kunden. Pagunettes konfigurator henter produktdata live fra Perfion og lader kunden skræddersy ordren med direkte afsæt i produktdata.
For Pagunettes forhandlernetværk øger dette præcisionen. Alle data til konfiguratoren leveres fra PIM, og alle ordrer, der lægges via konfiguratoren, simplificerer det efterfølgende ordreflow, da manuelle processer elimineres som følge af konfiguratorens præcision og indstillingsmuligheder.
Et premium-gardin tilpasses næsten altid til de konkrete mål, som kunden efterspørger. Med konfiguratoren gøres hele ordremodtagelsen og produktionsopstarten af ordren lettere for Pagunette.
Alt dette er bygget på live-data fra Perfion, så brugeren altid er sikret adgang til de seneste materiale- og produkttilvalg.