Den gode produktside - Del 1: Billeder


23. november 2022

Et billede siger mere end tusind ord. I en virtuel butik hvor varen ikke kan tages ned fra hylden og besigtiges, er billeder og medier den bedste måde, som brugeren kan verificere, om produktet er ”det jeg søger”. I 2022 er billeder og andre medier altså kritiske for en god brugeroplevelse, og dermed afgørende for jeres salg.

Billeder, video, 3D-visualiseringer og andre visuelle repræsentationer af jeres produkter er et must have hvis I gerne vil have succes med jeres ecommerce-satsninger. Når vi handler online, køber vi produkter, vi måske aldrig har set eller rørt i virkeligheden. Det betyder, at det er jeres produktdata - herunder billeder - der står for selve salget.

En blog-serie på 5 indlæg

I denne serie retter vi luppen mod produktsiden, og kortlægger en række best practices i forhold til håndtering af jeres produktdata. Med afsæt i vores egne erfaringer og analyser fra fx Baymard.com undersøger vi hvordan en produktside med fordel kan opbygges.

Produktsiden er typisk den sidste side folk besøger, inden de lægger en vare i kurven. Det er altså her, at det store slag om kundens gunst står, og hvor jeres produkt vælges frem for konkurrentens.

Serien byder på tips, tricks og identifikation af lavthængende frugter til optimering af jeres produktsider.

 

I dette indlæg undersøger vi, hvilken rolle billeder spiller for den gode produktside.

Før du går i gang: Eliminér produkter uden billeder én gang for alle

Der er ikke rigtigt nogen vej udenom. Produkter uden billeder eller andre visuelle aktiver er et no-go.

Det kommer højest sandsynligt ikke som en overraskelse for nogen. Alligevel ser vi af og til, at produkter bliver godkendt til publisering uden tilknyttede billeder, eller med meget dårlige billeder. 

Med smartphones i lommen har vi alle sammen en forventning om, at billeder "... det er bare noget man lige gør". Og selvom det jo langtfra er så enkelt med professionelle produktbilleder og packshots, så må vi tage højde for, at kunden potentielt ser manglende billeder som et rødt flag i forhold til jeres brands troværdighed og jeres produkters kvalitet.

Få styr på jeres arbejdsgange og spar tid

Første step er derfor, at I gør jeg selv bevidste om hvordan I håndterer arbejdet med billeder.

I et PIM-system er det nemt at sætte automatiske notifikationer/sortering af produkter uden billeder op, så de automatisk bliver kategoriseret i en "Mangler billeder"-mappe.

Der findes også plugins og værktøjer der automatisk kontrollerer kvaliteten af jeres billeder, så dårlige billeder heller ikke slipper igennem nåleøjet.

Produkter uden billeder eller andre medier (fx 3D-visualiseringer, videoer eller CAD-tegninger), skal parkeres, indtil der er styr på data.

Så enkel er vores anbefaling.

Billeder bruges mange steder

Jeres produktbilleder fremgår flere steder på jeres shop, og har I et PIM-system, bruger I sikkert også jeres billeder til kataloger, til apps og til rapportering eller fakturering. Derfor dur det ikke, at jeres produkter mangler billeder, da hele jeres brands udtryk kommer til at falde igennem.

Notér de varenumre, som mangler billeder – og ”Fotografen er på vej” billeder tæller ikke med. Det skal være et billede, der viser det konkrete produkt. Disse er de lavest hængende frugter at plukke. Vurdér selvfølgelig når du har læst artiklen her færdigt om andre mere forretningskritiske produkter skal prioriteres før opdatering af de billedløse.

Smid de dårlige produktbilleder på porten en gang for alle! (Kilde: Squareshot.com)

Håndtering af billeder på produktsider - 5 generelle anbefalinger

Alle produkter er forskellige, og de fleste produkter har forskellige unikke features, der er værd at fremhæve.

Det gør det svært at opstille en facitliste, der altid er gyldig. Alligevel er der nogle tommelfingerregler, man kan forsøge at tilpasse sit ambitionsniveau efter.

Vi har valgt at fremhæve nogle af de råd, vi oftest hører os selv give videre til vores kunder.

1. Jo flere billeder, desto bedre.

Der er mange grunde til at selve mængden af billeder er et godt sted at starte. For det første giver det jeres kunder bedre mulighed for at "inspicere" produktet.

Sælger du fx tasker, kan du med fordel tage billeder fra alle vinkler af produktet, og måske endda vise nogle overblik over, hvor meget tasken kan rumme.

Eksempel - "Salg af sko": Det er værdifuldt for en kunde, at han/hun kan se skoen fra både højre og venstre side, oppefra og nedefra samt skråt oppefra - og måske endda på en model. På denne måde kan man se både sålen indvendig i skoen, sålens aftryk og skoens generelle form.

For det andet er der en skjult afledt SEO-effekt af at have mere content. Som nævnt i indledningen, skal kvaliteten naturligvis være høj.

Hvad I skal overveje

Gevinster og praktiske tiltag I selv kan styre

  • Sørg for at have billeder nok

    Tilpas jeres ecommerce-løsning således, at I minimum kan håndtere 3-5 billeder/illustrationer af produktet - fx fra forskellige vinkler (hvorfor vil fremgå af de kommende punkter).
  • Optimér jeres processer

    Få kortlagt hvordan i håndterer jeres medier helt lavpraktisk. Hvem tager billederne? Hvordan får I billederne overleveret (format, filstørrelse, lager)? Hvordan navngiver I billeder? Hvordan kvalitetssikrer I billederne? - Gør det nemt for jer, at sikre ensretning og høj kvalitet.
  • Gevinst: En bedre brugeroplevelse

    Fornemmer jeres kunder, at de ikke kan vurdere produktet tilstrækkeligt, fordi der ikke er nok billeder af produktet, mister I potentielt et salg.

Det helt enkle produktbillede er et godt udgangspunkt - men ikke godt nok i sig selv. Planlæg med at I skal tilknytte flere medier til jeres produkter. (Kilde: Peak Design)

2. Fremhæv produktets unikke features visuelt

Kan dit produkt noget specielt? Så vis det frem!

Ja - du kan skrive "Vandtæt", "Rummelig" og hvad dit produkt ellers kan, men hvorfor viser du det ikke frem?

Det kan være, at de sko du sælger, er vandtætte - så sæt fx vandsøjletrykket på et billede i form af en lille illustration.

Kan dit produkt tilpasses på en smart måde? Så illustrér hvordan kunden gør dette. Enten gennem video, billeder eller et helt tredje medie.

Hvad I skal overveje

Gevinster og praktiske tiltag I selv kan styre

  • Lav billeder der beskriver produktets features

    Overvej at lave billeder, der indeholder beskrivende fakta om produktet. Det kunne være fakta som "Vandtæt" eller "Letvægt", der evt. kan illustreres som ikoner, eller via simple illustrationer. Det gør det lettere for kunden, at afkode produktets kvaliteter.
  • Gevinst: Merværdi i forhold til SEO

    I får mulighed for at sætte fokus på features, der måske ville drukne i tekst - og disse features bliver ekstra-synlige på diverse billedesøgninger (fx på Google)

Alle produkter på Amazon udstilles ens. Derfor er billeder - og især beskrivende billeder - en god måde at skille sig ud på. (Kilde: Soundpeats, Amazon)

3. Vis produktet frem i en konkret brugssituation

Produkter der placeres i et miljø/en konkret brugssituation formidler en historie mere præcist, end et produkt, der "bare" affotograferes med en hvid baggrund.

Et ofte citeret studie fra Stanford University (1969) påviser, at historiefortælling øger vores evne til at genkalde objekter mere tydeligt. Med lidt frihed kan vi antage, at dine kunder husker dine produkter bedre, hvis de ser produkterne i en konkret brugssituation.

Helt lavpraktisk kan forhold omkring størrelse, farve, pasform og anvendelse meget hurtigere afkodes.

Hvad I skal overveje

Gevinster og praktiske tiltag I selv kan styre

  • Brug miljøbilleder

    Vis produktet i en situation, som jeres kernekunde kan genkende, og styrk historien omkring jeres produkter og brand. Det øger kundens evne til at genkalde jer i en købssituation. Overvej hvordan kunden kan blive klogere om jeres produkter og deres performance, ved at se produktet i forskellige situationer
  • Skriv et godt brief

    Skal en fotograf tage jeres billeder, kan I med fordel inkludere en beskrivelse af det ønskede miljø/det ønskede setup i jeres brief. Lav en god skabelon til briefs hvor I inkluderer felter som "miljø", "vinkler", "features" og lign., så I får det rigtige materiale i hus første gang.
  • Gevinst: Styrket brand

    Jeres brand og jeres produkter er ifølge videnskaben lettere at huske, når brugeren står overfor at skulle træffe en købsbeslutning.

Et helt simpelt "miljøbillede" som herover gør det lettere for en køber, at vurdere, om produktet har den rigtige størrelse. (Kilde: Bellroy)

4. Gør det nemt for brugeren at evaluere pasform, størrelse, vægt mv.

Ved tøj og accessories er et billede af produktet på en model en stor hjælp, når kunden skal afgøre pasform og størrelse. I forlængelse heraf, kan I med fordel lave en angivelse af modellens højde/den størrelse modellen har på.

Sælger du maling, kan du overveje, om en digital RAL/Pantone-farve, er tilstrækkeligt, når kunden skal vælge farve. Hos Decofarver benytter man fx et billede af en væg med levende lys til at illustrere, hvordan farvens "spil" i lyset er. Dermed bliver det lettere at forestille sig hvordan farvens forskellige nuancer tager sig ud, afhængigt af fx lysindfald.

Selv en simpel visuel fremstilling (fx en tabel) med informationer om hvordan længden på en trøje varierer på tværs af størrelser (S, M, L), kan være en stor hjælp. Helt konkret kan en kunde måle sin yndlingstrøje, og vurdere, om et potentielt køb er interessant eller ej.

Hvad I skal overveje

Gevinster og praktiske tiltag I selv kan styre

  • Gør sammenligning let

    Kan I viderebringe data og informationer om produktet, der gør det lettere sammenligne produktet med andre produkter? Mange brugere sammenligner flere produkter inden de foretager deres endelige køb. Kan I gøre det nem for kunden at træffe et oplyst valg, står I bedre i forhold til at vinde kundens gunst.
  • Få styr på strukturerede data

    Kortlæg hvordan A) I skaffer data, B) beriger produkter med disse data og C) publiserer disse data ensartet på jeres produktsider
  • Gevinst: Mulighed for genbrug af data

    Har I allerede data til rådighed, opnår i merværdi ved genbrug af data - og det kan typisk skalere uden stor ekstra omkostning/indsats. Strukturerede data hjælper jer desuden med at spare tid, og med at effektivisere det arbejder I har med at produkter hurtigere på markedet.

Decofarver har gjort det muligt for folk at vurdere farver i flere forskellige miljøer og på flere forskellige overflader (Kilde: Decofarver)

Peak Design gør det meget, meget nemt at orientere sig i de forskellige størrelser af deres Camera Cube-taske (Kilde: Peak Design)

5. "Hvad er med i pakken"-billedet

Nogle gange glemmer vi, at vores produkt faktisk består af flere dele - og det kan give bagslag, hvis kunden kommer i tvivl.

Selvom det er småting - som fx en strop eller en pudseklud - kan det være rart for kunden at få vished om, hvad produktet indeholder af tilbehør.

Hvad I skal overveje

Gevinster og praktiske tiltag I selv kan styre

  • Vis "hele pakken"

    Husk at vise alle løsdelene! Når man er ekspert i et produkt, kan man godt glemme at selv de små ting tæller og er vigtige for kunden. Fremhæv løsdele og tilkøb på billeder (eller illustrationer), og giv jeres kunde mulighed for at tilkøbe nødvendige accessories.
  • Fremhæv mersalg og tilbehør

    Naturligvis er det også vigtigt at fremhæve hvad der IKKE følger med i pakken, eller det der kunne være smart at købe sammen med produktet. Fremhæv disse ting i et passende format - fx et klassisk "Andre købte også"-bånd.
  • Gevinst: Større kundetilfredshed og færre retursager

    Undgå uønskede retursager og sæt fokus på vigtige tilkøb - det sætter jeres kunder sikkert stor pris på!

Igen har Peak Design gjort det tydeligt, hvad deres produkt indeholder af tilbehør - i dette tilfælde rumdelere til en taske (Kilde: Peak Design)

Generelle overvejelser om mediebrug på produktsider

De fem eksempler med tilhørende løsningsforslag er ikke en endegyldig checkliste for brug af billeder på produktsider. De kaster dog lys over nogle af de klassiske fejl og mangler vi oplever, når vi arbejder med ecommerce og PIM.

Jeres konkrete produkter, og det marked I befinder jer i, bør være rettesnoren for hvordan I arbejder med billeder. Ved hjælp af de ovenståender 

 

I dette spil er konkurrenten og markedets generelle niveau også værd at bide mærke i. Sælger I sand, giver det ikke mening, at vise produktet fra 5 vinkler. Men måske skulle I vise produktet frem i et miljø, så kunden kan vurdere farven og kornstørrelsen ift. andre sammenlignelige produkter.

Der vil også være tilfælde, hvor ét enkelt billede lever op til flere af punkterne herover. Øvelse gør mester, og I kan spare tid og penge ved effektivt planlagt fotosessioner, samtidigt med at jeres kunder får lettere ved at træffe en oplyst købsbeslutning.

Billeder er også SEO - særligt når vi snakker ecommerce

Ifølge Forbes (2018) søger 72% af søgemaskinebrugere på billeder af produktet inden de foretager et køb. Derfor giver det mening, at beskæftige sig med nogle af de lidt mindre åbenlyse aspekter af billedbrug i ens webshop - for eksempel SEO-værdien af gode billeder.

Nogle af de forhold I med fordel kan forholde jer til, hvis I ønsker, at jeres billeder også bliver et SEO-aktiv, er:

  1. Skil jer ud med unikke billeder
    • Det er svært at være unik hvis man udelukkende har de samme billeder som alle konkurrenterne
    • Overvej om I kan udnytte købernes egne billeder af jeres produkter (såkaldt "User generated content" eller UGC). Dette kan fx gøres i forbindelse med reviews, hvor brugeren har mulighed for at uploade billeder som fx Amazon tillader det
  2. Optimér jeres filnavne
    • Hvis søgemaskinen læser filnavnet "IMG_34112.jpg" er chancen for, at den kan afkode hvad billedet indeholder meget lav. Og ja vi kommer til "Alt" tekster lige om lidt, men gør jer selv den tjeneste at gøre arbejdet for søgemaskinen så let som muligt: navngiv filen med et sigende unikt navn fx 123432-black-shoe-laces.jpg
    • Har I ikke et DAM-system (Digital Asset Management) til at arbejde effektivt med billeder, kan Google hjælpe med en række bulk-rename værktøjer, der nemt og effektivt gør arbejdet mere enkelt
  3. Brug alt tags
    • For at filnavnet ikke skal indeholde alle informationer om billedet, kan I udfylde en "Alt" (alternative) tekst pr. billede. Alt-teksten hjælper søgemaskinen med at forstå indholdet af billedet og motivet
    • Skriv i et meningsfyldt sprog og med USP’er for øje. Husk at alt-tekster vises, hvis billedet ikke indlæses, samt hvis brugeren benytter hjælpeværktøjer som skærmlæsere. Så skriv med fokus på begge dele og ikke kun SEO hensyn.
    • Et eksempel på en god Alt-tekst kunne være: ”Lækre sorte lædersko med snørrebånd til herre.”
    • En mindre god Alt-tekst er: ”Sko herre sort lækker bånd snørre”.
  4. Overvej loadhastighed vs. Billedstørrelse
    • Søgemaskiner prioriterer at vise de sider, der loader hurtigt.
    • Mange store billeder bidrager negativt til jeres sides oplevede hastighed.
    • Undersøg derfor om I kan definere størrelsen på det billede, som vises på siden og om store versioner fx først loades når man trykker på zoom.
    • Overvej derudover om billederne med fordel kan komprimeres i filstørrelse uden at der mistes alt for meget billedekvalitet. Dette kan gøres både i foto-redigeringsværktøjer og visse online services.

Med disse hensyn har du en større chance for at tiltrække organisk trafik fra søgemaskinernes billedresultater. Indsatsen står selvfølgelig ikke alene, men skal arbejde sammen med jeres generelle SEO hensyn som fx sigende pagetitles og generelle link profil for jeres site.

Billeder er en stor del af søgning på fx Google i 2022. Bemærk hvordan en søgning på "Sling Bag" bruger 9/10 af skærmen til billeder, selvom dette IKKE er en billede-søgning. (Kilde: Google)

Konklusion: Den pæneste vinder

Nu har vi skrevet en del om de mere kvantitative aspekter af produktbilleder til brug på produktsider. Men vi skylder også at skifte fokusset en smule over på den mere kvalitative vinkel.

Den kvalitative vinkel er i sagens natur ikke-kvantificerbar. Det handler om alle de "ting", der gør produktet attraktivt, men som ikke kan måles. Dit billede kan med andre ord være godt på papiret (høj opløsning, det rigtige produkt, god belysning, billeder fra flere vinkler), men mangle den rigtige iscenesættelse, der formidler det indtryk af produktet, kunden søger.

Måske er billedets "miljø" forkert. Måske rammer "stemningen" komplet ved siden af målgruppens ønsker. Der kan være mange små detaljer, der på den ene eller anden måde ikke understøtter produktets budskab.

Videnskaben har et bud på succes

Selvom de kvalitative aspekter er svære at arbejde med, kan videnskaben dog hjælpe os med at kortlægge vigtigheden af disse aspekter.

I en undersøgelse fra 2021 slår et hold forskere fast, at den opfattede kvalitet af et produkt er afspejlet af dets visuelle, æstetiske fremtoning. Med andre ord: Det pæneste produkt vinder.

I artiklen konkluderer forskerne:

"[...] high design aesthetics improve product value from a neural science perspective"

Konklusionen dækker naturligvis over mere end bare produktbillederne. Det øvrige design af jeres produktside, der danner ramme om produktbillederne, må antages at være af afgørende karakter.